Hej Bästa förälder!
Nu har klass 5A haft sin temadag kring ämnet Internet. Vi är mycket nöjda med dagen och hoppas ditt barn också fått ut något av den. Eleverna var delaktiga, koncentrerade på uppgifterna de fick och skötte sig i övrigt fantastiskt bra. En lyckad dag alltså! Vi vill nu delge er som föräldrar lite av vad dagen innehöll.
Inledning
Dagen inleddes med att eleverna fick ”brainstorma” (komma på så mycket som det bara kunde) kring vad de tänkte på när de hörde ordet Internet. De flesta tänkte på olika sidor man kan vara på, på Internet. De kände till oerhört många sidor av olika slag.
De såg sedan tre ”filmsnuttar” från en DVD. En allmän inledning, en om en tjej som lagt ut bilder som blivit spridda på nätet och en om en kille som blivit filmad med mobil i duschen och där filmen sedan spridits på nätet.
Vi hade sedan en diskussion kring om detta kan hända på riktigt. Vi pratade om:
· Vad man skall göra om man råkar illa ut?
· Om man får skylla sig själv eller ej om man lägger ut naket på nätet?
· Vad man kan göra om en kompis råkar illa ut?
· Hur snabbt bilder sprids på nätet?
Hur presenterar jag mig på nätet?
Vi gick vidare med vad som eleverna tycker är viktigast att ha med när de presenterar sig på nätet. De fick enskilt rangordna 10 förbestämda alternativ.
De viktigaste för de flesta var:
- förnamn & efternamn
- ålder
- kort presentationstext
- e-postadress
Efter att de gjort denna enskilt så fick de diskutera parvis. Varje par fick sedan berätta för resten av klassen hur de tänkt utifrån några färdiga frågor.
Det kom upp bl.a. att man har möjlighet att luras, men också att bli lurad på nätet.
Några tog upp att när man presenterar sig med bild på nätet kan någon kopiera den o sprida den, det kan ju inte ske i verkliga livet.
Alla paren tyckte det var otryggt att lämna information om sig själv på nätet bla. för att de inte vet som sitter på andra sidan. Klokt tänkt!!!!
Vad ger status på nätet?
Eleverna fick berätta vad de tycker gör en person populär på nätet och vad som inte gör det. De kom fram till att det inte var så stor skillnad på hur man blev populär på nätet och hur man blir det i verkliga livet.
Heta stolen
Vi gjorde Heta stolen som är en övning där eleverna får tänka till och ta ställning i olika frågor. Tex. Frukt är också godis eller Att ljuga på nätet är helt ok. Håller man med ställer man sig upp annars sitter man kvar. Alla elever måste på så sätt vara delaktiga och fundera på vad just den tycker.
Förhållningsregler
Övningen gick ut på att tänka ut vilka regler som var lämpliga att ge småsyskon eller yngre kompisar gällande Internet. Denna övning engagerade klart mest. De kom fram till:
- Att inte sitta för länge vid datorn. (1tim-4 tim)
- Inte kolla på snusk & porr
- Inte skaffa FB för tidigt & inte vara på okända sidor
- Inte spela online
- Inte skriva fula ord på nätet
- Berätta för vuxna vad du gör på datorn
- Varna för att de kan bli beroende
- Klicka inte på reklam
- Fråga någon förälder om du är osäker på var du skall klicka tex ja & nej knappar
- Börja med sidor som tex Bolibompa
- Inte ljuga
- Glöm inte logga ut innan du lämnar datorn
- Skriv inte till de du inte känner
- Akta sig för virus
- Inte lägga ut naket
- Inte acceptera okända som vänner
- Inte vara kaxig
- Inte berätta vart man bor
- Inte mobba någon
- Inte hota någon
- Inte sprida rykten
- Hålla sig till spelhemsidor
- Hålla sig till spel som är för deras ålder
- Inte ladda ner okända saker
Olagligt eller ej?
Till slut pratade vi lite om vad som är olagligt på nätet. Eleverna fick arbeta i grupp med olika ”fall” och svara på frågor kring detta. Sedan diskuterade vi det i helklass. Bla. att det är samma lagar som gäller på nätet som i verkliga livet.
Tini Kjellin Ermina ”Minna” Mujdzic
Skolkurator Fritidsledare
Dagen upplevdes som bra när vi pratade om den hemma. /Camilla
SvaraRadera