Vi tar en paus från NO-undervisningen och ägnar oss framöver åt ett skrivprojekt som vi kallar "Boken". Vi lärare läser varje gång ett stycke ur "Boken". Därefter får eleverna en passade skrivuppgift. Skrivuppgifterna är varierande för att utveckla olika delar i elevernas skrivade.
Vilken skönlitterär bok vi utgår ifrån är hemligt för eleverna och avslöjas inte förrän vi läst ut den, gjort alla skrivuppgifter, gett boken en egen titel och ritat en egen framsida. Spännande!
Eleverna har alla fått en planering över projektet. Den ser ut så här:
Om det är svårt att läsa här på bilden så be ditt barn visa dig sin planering.
Detta projekt känner ni igen. Vi arbetade med Boken när vi gick i femman, fast då med en annan skönlitterär bok.
Den första lektionen i måndags/tisdags gick vi igenom vad eleverna skulle utveckla för förmågor och kunskaper genom detta projektet. Eleverna lyssnade intensivt när jag läst det två första kapitlen. Vi hade en kort diskussion efter att jag läst stycket. Eleverna tyckte att barnen i boken hade annorlunda namn (Bengt, Berit, Lena, Magnus m.m.) och kom fram till att boken måste skrivits för flera år sedan, kanske när föräldrarna gick i skolan. De kom även snabbt fram till att problematiken i boken däremot var mycket aktuell.
Den första uppgiften handlade om att rita en bild på ett speciellt ögonblick i boken.
Berit har klättrat upp på en bänk och Bengt protesterar och Veikko som bara sitter där.
Därefter skulle eleverna tänkta sig att de var en elev i klassen och göra en kartaktärsbeskrivning av personen.
Bilden ska vara färglagd och texten ska vara klart på måndag/tisdag för då väntar ny läsning och nya uppgifter. Jag har redan fått personbeskrivningar och bilder från elever som är färdiga med läxan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar