Följ även klassens bokblogg på adressen:

www.bokblogg6a.blogspot.com

19 december 2011


Bråk - en del av något

Nu har vi lämnat matteområdet "Mätning" bakom oss och börjat jobba med bråk. De första lektionerna har varit en repetition av det vi tidigare jobba med: storleksordning, hur stor del något är, hur stor är hela om vi känner till en del och skriva bråk på olika sätt.



Så här långt känns detta område bekant för eleverna och det flyter på bra. Vi har nu börjat att förlänga och förkorta bråk. Vi har pratat mycket om vad man har för nytta av det och kommit fram till att om man kan förlänga och förkorta bråk till samma nämnare så är det väldigt lätt att jämföra dem, vilket är störst/minst?

Förra veckan spelade vi ett spel där det handlade om att jämföra bråken genom att förlänga eller förkorta dem. Om bråken är lika stora får man gå 4 steg framåt, inte illa! Roligt och lärorikt! 




Att kunna addera och subtrahera bråk bygger också på att man kan förlänga och förkorta. Detta jobbar vi vidare med när vi har spelat klart spelet.

Våra mattemål för området bråk är:
  • Du ska kunna skriva bråk som en del av en helhet/mängd.
  • Du ska kunna skriva likvärdiga bråk på olika sätt.
  • Du ska kunna förkorta och förlänga bråk.
  • Du ska kunna addera, subtrahera och multiplicera med bråk.
  • Du ska känna till att procent är en del av en helhet/mängd.
  • Du ska känna till sambandet mellan bråk, decimaltal och procent.
  • Du ska kunna använda dig av procent när

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar